Wäxjö Motorsällskap

 

Racing

Racing förståss !!!

 

Annandag jul, gråmulet utanför fönstret och julmaten håller som bäst på att sjunka och man börjar känna suget i kroppen – är det inte säsongstart snart !!

 

Först kanske vi ska se tillbaks på året som varit och för Er som inte vet vad jag snackar om så handlar det om långloppsracing i ERCup, en serie med sex deltävlingar om vardera 6 timmar på Anderstorp, Knutstorp, Sturup, Falkenberg och Kinnekulle, alltså idel kända banor. Från Växjö motorsällskap är det idag 3 team med 4 bilar som kör: ALT racing från Alvesta i en Opel Kadett, GM racing från Moheda/Växjö i en Opel Tigra och slutligen rävarna från Uråsa/Åryd, Motor Event racing med 2 st BMW E30. Hoppas vi kan bli fler från WMS då det är 50 team anmälda i serien och drygt 30 som kommer till start varje deltävling.

 

Vi i team ALT racing körde för tredje året och kom till start med en nybyggd/renoverad Opel Kadett efter att under 2 år kört VW Golf. Reglerna är enkla, 4 sitsiga bilar med täckt kaross, 2 liters flerventil eller 2,5 liters 2-ventils motorer. Opeln har således en GSI 16v motor som är väldigt måttligt preppad, i våra kretsar välkände ”Jaka” har behandlat toppen, i övrigt är det standard inkl sprutet. Drivlinan var ett problem i Golfen, förutom att kamdrevet på veven vred sig och gav oss några souvenirer i form olikformade ventiler. Därför valde vi att köpa en racelåda till Opeln, hittade en begagnad rakskuren Quife inkl diff från gamla Filemon och kvällen innan första tävlingen var bilen startklar!

Äret innan köpte vi, eller rättare sagt 2 av oss då övriga teamet inte såg möjligheterna i vårt kap, en Scania -67, uttagen först 1968 av kungliga postverket att tjänstgöra i Norrland, nu inköpt norr om Karlstad nybesiktigad och med husbilsinredning, nåja, en vinröd gammal skinnsoffa med lustiga svarta och vitgröna svampar utvuxna, en dröm för GM racings Niklas Karlsson som nybliven medarbetare på Anticimex. Vi valde dock att kasta ut soffan i stället för mögelsanering och stod med ett tomt skal att bygga av. En Polarinredning införskaffades för kvalité ska det ju va! Då vi samtidigt byggde racebil fick vi börja fjäska för våra gamla farsor, kan inte Ni som har en massa erfarenhet visa hur man gör? och hur skulle dom kunna tacka nej till det!

Dock blev dom inte klara till premiären, så till Falkenberg blev det bilar med släp lastat med en hel massa optimism om den nya bilen, enda faran var att vi inte heller detta året hunnit med en shake down.

Bilen gick kanonbra, perfekt balanserad och till skillnad från plogande Golfen vek sig inte hjulen under bilen när man tog kurvorna. Däremot räckte inte effekten till riktigt, men det visste vi redan från början. Förutom lite taktiska missar flöt racet på, en skruv i växelföraren lossnade i halvtid och bilen rullade ett par timmar till, ända till det började låta från, ja just det, växellådan. Vi tar ett snabbt beslut, lugn körning så tar vi oss i mål, men icke, lådan gav upp! Detta var också ett stenhårt race där flera team hade lite svårt att inse att de t är 6 timmar ett race varar, såldes blev vi påkörda vid flera tillfälle. Detta diskuterades flitigt på vårt forum och till nästa race var denna typ av körning historia.

Ny ingående axel i lådan, 6.500 spänn direkt från England plus att ett antal extrahjul gick åt.

Nästa deltävling – Anderstorp – kommer Ni ihåg dagarna i somras som höll 30 grader MINST, då åkte vi racerbil på mossen, i sex timmar! Första målgången sedan 2005! Kom inte och snacka om bantningspiller eller gymmet, vi har receptet!

Så drog det ihop sig till sista tävlingen innan semesteruppehållet, Knutstorp som är vår favoritbana och nu höll ju lådan förra racet. En gästförare bilar ner från Stockholm, 9 varv på träningen och det låter illa om bilen, LÅDAN IGEN! 1 timme till start så vi river och kollar, tänderna på 3:ans drev åt skogen. Snabbt fram med en standard reservlåda och till line up är vi på banan, ganska nöjda ändå. Vi åker 2 uppvärmningsvarm, eller rättare, de andra åker 2 varv,  vi blåser växellådan på startrakan efter 1 varv! Vår gästförare fick styra bilen från yttre till inre depån innan han körde 55 mil hem samma dag. Nu kan jag säga att det var väldigt nära att vi skrev in oss i bridgeklubben. Innan vi åker hem river vi dock växellådan och kan konstatera att det var vårt egna fel denna gång, reservlådan saknade ett demonterbart lager, vi trodde den var komplett när vi fick den och i all hast så kontrollerade vi det inte innan den åkte i huset. Men oj vad vi sparade däck och bensin denna helg!

Sturup nästa som första tävling efter semestern, vår gästförare gör ett nytt försök att få köra, har ett kalas i att passa så banans läge invid Sturup flygplats passar kanon. Det värsta är att han sätter bästa